Friday, May 20, 2011

Tips Peperiksaan dan Temuduga MEdSI

from the heart of cik myrha at 5/20/2011 07:10:00 PM
Reactions: 
1 comments Links to this post

Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia,

Adakah nama ANDA! tersenarai dalam panggilan peperiksaan MEdSI?

Semakan nama calon-calon peperiksaan MEdSI boleh dimulakan pada 22 April 2011.

Sila semak nama ANDA! di pautan ini :   http://www.mpm.edu.my/medsiregter/



Panduan DPLI : Tips Peperiksaan dan Temuduga MEdSI dikarang bagi membantu calon-calon guru 
untuk menghadapi ujian dan temuduga MEdSI yang dijalankan sebelum diterima masuk ke institusi pendidikan

yang menawarkan program-program pendidikan.


 
 Modul 1 : Karier Perguruan Di Malaysia


Dengan mengetahui sejarah pendidikan di Malaysia, calon-calon guru akan dapat memberikan perbezaan yang berlaku dalam sistem pendidikan pada masa dahulu dan hari ini. Berikut adalah topik-topik yang dikarang bagi memenuhi persediaan ilmu pengetahuan seorang calon guru :

• Karier Perguruan Di Malaysia
• Mewujudkan Guru Yang Berkualiti
• Proses Pembentukan Guru Yang Professional
• Tugas dan Tanggung Jawab Guru
• Ilmu Pengetahuan Yang Luas
• Kepakaran Dalam Pengajaran dan Pembelajaran
• Sejarah dan Pendidikan Di Malaysia
• Guru dan Mentaliti Global
• Sambutan Hari Guru

 Modul 2 : Pengenalan MEdSI
 

Apa itu ujian MEdSI? Mengapa ianya diwujudkan? Mengapa setiap calon-calon guru DPLI perlu mendudukinya?
Pasti ada banyak persoalan yang sedang berlegar di dalam fikiran anda. Dalam ebook ini calon-calon guru akan mendapat maklumat lengkap yang berkaitan dengan MEdSI seperti :
• Pengenalan MEdSI
• Tujuan Penubuhan MEdSI
• Komponen Ujian MEdSI
• Nilai Integriti
• Kecerdasan Emosi


 Modul 3 : Contoh soalan MEdSI
 

Anda tidak mempunyai pengalaman menghadapi peperiksaan MEdSI, namun dengan adanya ebook ini, beberapa contoh-contoh soalan MEdSI dapat membantu anda membuat persediaan seperti soalan yang merangkumi :
• Personaliti
• Minat Kerjaya
• Nilai Integriti
• Kecerdasan Emosi

Dengan mengulangkaji 4 topik utama ini, calon-calon guru akan mendapat gambaran awal bagaimana hendak melakukan persediaan menjawab bagi menghadapi peperiksaan dan temuduga MEdSi dengan lebih mudah.

Modul 4 : Permohonan menduduki ujian MEdSI







Anda hendak membuat permohonan untuk menjadi seorang guru, tetapi tidak tahu di mana dan bagaimana prosedurnya. Dalam ebook ini akan diterangkan dengan perkara-perkara seperti :
• Syarat Menduduki Ujian MEdSI
• Permohonan Untuk Menduduki Ujian MEdSI
• Beza Di Antara Ujian MEdSI dan MTeST
• Panduan Ringkas Menghadapi Ujian MEdSI 2011

Dengan adanya panduan ini, diharapkan rakyat Malaysia yang bercita-cita menjadi seorang guru tidak akan terlepas peluang lagi untuk membuat permohonan sebagai guru dengan waktu yang tepat. Sekali anda terlepas, masa setahun diperlukan untuk menunggu waktu permohonan dibuka, itu pun bergantung pada kekosongan tempat pengajian.

Modul 5 : Temuduga dan Ujian Kemahiran Khas
 

Kurang persediaan adalah masalah utama yang sering menimpa calon-calon guru ketika peperiksaan dan temuduga MEdSI dijalankan. Mengetahui perkara-perkara seperti berikut boleh membantu anda untuk mengulangkaji dengan lebih berkesan :
• Panduan Temuduga
• Penampilan Diri
• Pengetahuan Umum
• Corak Penyampaian
• Contoh-contoh Soalan Temuduga
• Persediaan Menghadapi Ujian MEdSI
• Persiapan Temuduga
• Ujian Khas
• Tajuk dan Isu Pendidikan Berkaitan Dengan Temuduga
million thanx for reading :) do comment above sweeties :)

sinchan! :)

from the heart of cik myrha at 5/20/2011 12:04:00 AM
Reactions: 
0 comments Links to this post
assalamualaikum sweeties :)

tadi aku on fb.
terbace sesuatu yang buat aku ketawa :)
aku nk share ngan u olls :)
hope u olls pon akan ketawa pas bace taw :)
(hopefully bukan macam aku ketawa,sebab cute sgt..haha.boley bla) 




1st

Guru : Kenapa awak lambat?
Sin Chan: Kerana sebuah papan tanda.
Guru: Papan tanda mana ?
Sin Chan: Yang ada tulisan, "Sekolah di hadapan, jalan perlahan."


2nd

Guru: Sin Chan, Macam mana awak eja perkataan "BUAYA"?
Sin Chan: "B-O-O-W-A-Y- A"
Guru: Bukan, Salah tu.
 Sin Chan: Mungkin itu salah , tapi Cikgu tanya
saya macam mana saya mengejanya, itulah yang saya eja !


3rd

Guru: Apakah formula untuk air?
Sin Chan: "HIJKLMNO"!!
Guru: Apa yang awak cakap tu?
Sin Chan: Kan kelmarin Cikgu kata H to O!




4th



Guru: Sin Chan, beritahu satu perkara penting yang kita tak ada 10
tahun dulu.
Sin Chan: Saya Cikgu!


5th

Guru: Sekarang, Sin Chan, Sebetulnya beritahu saya dengan jujur adakah
awak berdoa sebelum makan?
Sin Chan: Tidak Cikgu , Saya tak perlu buat begitu , kerana saya tahu
ibu saya adalah seorang tukang masak yang bagus.






ketawa.ketawa.ketawa.laughing.laughing.laughing.
awak,awak gelak-gelak tak?
saye gelak taw.rugi awak tak gelak.
stress????..jangan ikot emosi sangat(senang lah aku cakap..haha)
tapi betol!..cool bebeh :)
stress sangat t keje xjalan..tangan je jalan.duk lempang orang :)
xbest2..u must chill:)
tarik nafas dalam-dalam dan hembus :)
fikir +ve..yeahhh..itulah yang kite mahu :)
baru masalah boley settle down :)













yeahhhh..senyum macam ni baru nampak mude remaja :)

















whoaaaaa....ini name die senyum kucen oke..no more senyum kambing..hehe..cute what :)


























sweetchips : gud nite u olls :) have a sweet dream :) bace doa taw :) wassalam :)








million thanx for reading :) do comment above sweeties :)

 

sweet honesty Copyright © 2011 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by web hosting